طراحی ساختمان جدید پلاسکو

دوشنبه 3 آبان 1400

مجله آرشیتکت‌سلام پلاس

  • معماران: KRDS
  • مساحت: 20000 m²
  • سال اجرا: 2021
  • عکس ها: Parham Taghiof
  • طراحی و تولید شده توسط: AutoDesk, Reynaers Aluminium, Kale, Knauf, Otis, GFRC
  • طراحان معماری: Mohsen Yazdian, Shafagh Javidi, Mehdi Safi, Ehsan Dehghani, Mahsa Elahi, Sana Rastegar, Mohamadreza Piri, Maryam Saadat, Nrages Golchin, Ashkan Rafiey
  • مدیر پروژه: Gozineh Consultant
  • طراحی سازه: Bastanpol Engineering Group
  • طراحی نورپردازی: Sheedlight co
  • طراحی تهویه: paya bana afarin
  • شهر: Tehran
  • کشور: iran

طراحی:

پلاسکو یک ساختمان تجاری 17 طبقه بود که در مرکز شهر تهران واقع شده بود. این ساختمان در 30 دی ماه 1395 در طی اتفاق آتش سوزی گسترده به طور کامل تخریب شد. این ساختمان دارای یک برج 15 طبقه در جلو و 5 طبقه ساختمان مجزا در پشت آن بود. قسمت جلویی برج در حین آتش سوزی به طور کامل سوزانده و تخریب شد و 16 آتش نشان و 6 فرد دیگر در حین آتش سوزی جان باختند، اما ساختمان پشتی همانطور که بود نگهداری و بازسازی شد. در مهر ماه 1397، یک مسابقه طراحی برای طراحی یک ساختمان جدید پلاسکو به عنوان یک اثر ملی فاخر برگزار شد. این طرح رتبه دوم مسابقه را دریافت کرد و پس از گذراندن چندین بار ارزیابی ، توسط هیئت داوران و مشتری برای ساخت و اجرا انتخاب شد.

مفهوم معماری:

الزامات “مسابقه پلاسکو جدید” در طراحی علاوه بر برج 15 طبقه و 5 طبقه زیرزمین با کاربری تجاری ، یک طبقه از ساختمان را به یادبود شهدای آتش نشان اختصاص داده است. به دنبال محدودیت ها و برنامه فشرده در ساختمان ، قسمت یادبود انعطاف پذیرترین بخش ساختمان جدید برای نشان دادن مفهوم بصری طراحی بود.

طبقه همکف نیز به دلیل دسترسی مستقیم به پیاده روهای مجاور و طبقه پنجم با اتصال آن به پشت بام ساختمان باقی مانده ، پر جنب و جوش ترین مکان با پتانسیل های مناسب برای اسکان یادبودهای افراد قربانی حادثه پلاسکو بود. بنابراین ، در طرح پیشنهادی ، فضای یادبود به صورت یک فضای پلکانی سیال که طبقه اول را به طبقه پنجم وصل می‌کند، نشان داده می‌شود. علاوه بر این ، یک خلأ افقی در ساختمان موجود در 5 طبقه وجود داشت. به گفته طراحان این اثر ما یک خلاء عمودی به برج جدید اضافه کردیم و آنها را به هم متصل کردیم. بنابراین، نمودار گردش از وضعیت 2 بعدی به 3 بعدی تبدیل می شود.

این پروژه برای اینکه یک بنای یادبود باشد، مستقیماً به حادثه غم انگیز اشاره نمی‌کند.

ما معتقدیم که یک نمایش واقع بینانه از حادثه، به جای ارائه یک حافظه پویا زنده، تصویری لحظه ای را ثبت می‌کند. به این ترتیب، ما انتزاع ذهنی را در طراحی برانگیختیم. ما در جستجوی راه های جدیدی برای توسعه رویداد اثر و ایجاد نوع جدیدی از معنا بودیم.

بخش های این ساختمان به گونه‌ای معلق هستند که حفره ای در مرکز شکل می دهند. در این بخش موزه ای است که مخاطبان را از هرج و مرج درون خیابان‌ها جدا می کند و به باغ پشت بام در بالای ساختمان 5 طبقه هدایت می کند. در واقع، موزه مسیری است که از ساختمان می گذرد و خاطره را در ذهن بازدیدکنندگان زنده می کند. با وجود اینکه موزه در حین ساخت و ساز به دلیل اشتباه در مجوز شهرداری از پروژه حذف شد، تأثیر آن در حجم باقی می ماند، بنابراین، ما را به یاد حادثه می اندازد و برای همیشه یادگار شهدا این حادثه تلخ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399