6 راهی که طراحان می توانند رفاه را در خانه کارفرمای خود بیشتر کنند

تقاطع سلامتی و طراحی منزل یکی از بحث‌های اصلی در صنعت ساختمان و طراحی داخلی است.

معماران تلاش می‌کنند تا بهترین سطح آرامش و رفاه رو برای افراد به ارمغان بیاورند.

آنها می‌کوشند تا با کوچک‌ترین تغییرات سطح رفاه و سلامتی افراد را بالا ببرند. در اینجا شش نکته اساسی وجود دارد که معماران برای ارتقا سلامتی و آرامش جسمی و روانی از طریق طراحی فضاها بر آنها تمرکز کرده‌اند معرفی می‌شود.

1: توجه به کیفیت هوا

راه‌های زیادی برای کنترل کیفیت هوا در خانه وجود دارد، خواه طراحی فضاهای داخلی برای تبادل هوا مانند پنل‌ها و پنجره‌ها و یا نصب جدیدترین دستگاه‌های تصفیه هوا.

تبادل هوا تازه می‌تواند باعث بهبودی سلامتی در افراد شود. به عنوان مثال، یک تحقیق منتشر شده در مجله توانبخشی و پیشگیری قلبی ریوی مبنی بر اینكه درمان توسط اضافه کردن گیاهان در برنامه‌ای در توانبخشی راسك در دانشكده پزشكی دانشگاه نیویورك ، فشار خون و ضربان قلب بیماران قلبی را كاهش می‌دهد.

به عبارت دیگر، تمایل به باغها، گیاهان آپارتمانی و گل‌های تازه در خانه است باعث سلامتی و افزایش کیفیت هوا شود.

2: بیوفیلی (طبیعت‌گرایی در فضاها)

گنجاندن گیاهان در طراحی منزل نیز عنصری از طراحی زیست دوستانه است که اصول آن پیوندهایی را با طبیعت ایجاد می‌کند تا محیط‌های سالم داخلی را ایجاد کند. علاوه بر گیاهان، استفاده از مواد طبیعی مانند پارکت‌های چوبی می‌تواند به ایجاد این ارتباط کمک کند.

بیوفیلی فقط مربوط به دیوارهای زنده و مواد طبیعی نیست، بلکه همچنین ایجاد یک مکان بیرونی مورد علاقه است، به عنوان مثال ایجاد یک اتاق با احساس ساحل از طریق آثار هنری و پالت‌های چوبی.

ایجاد دسترسی آسان به فضاهای باز از راه‌های دیگر ارتقا سلامتی از طریق طراحی است.

3: توجه به روشنایی

استفاده از نور برای ارتقا سطح سلامتی افراد درفضاها و به معنای ترکیب نور طبیعی و ایجاد فضایی دلپذیر با نور مصنوعی است. استفاده از گزینه‌های روشنایی LED امروزه که می‌توانند تغییر رنگ دهند به گونه ای که به تغییر روحیه نیز کمک می‌کند.

امروزه فناوری‌های کنترل پذیر و قابل تنظیم نور می‌توانند با ریتم شبانه روزی طبیعی کار کنند. این منجر به یک روز پربارتر و همچنین یک خواب خوب باشد. هنگام شب، تغییر نورها می تواند باعث آرامش و خواب آرام شود.

از نورهای led چند رنگ می‌توان در تمام قسمت‌های مختلف استفاده کرد.

همچنین نور طبیعی که از طریق پنجره سقفی و سقفی داخل حمام وارد می‌شود می تواند صبح فرد را از خواب بیدار کرده و او را برای روبرو شدن با روز آماده کند.

4: راحتی ارگونومیک و حرکت در فضا

این نکته کلیدی شامل ایجاد نقشه های فضاها و چیدمان مبلمان است که عبور از فضای مختلف را آسان می‌کند. در طراحی‌های جدید در جهان، استفاده از فضاها باید بدون هرگونه مانع باشد،

این نکته همچنین یافتن هماهنگی و تعادل در فضاهای داخلی ما را شامل می‌شود. جنبه های بهبودی طراحی با استفاده از اصول قدیمی فنگ شویی و با در نظر گرفتن تجربه هر پنج حس طراحی ، تعادل ایجاد می‌کند.

راحتی همچنین به معنای دستیابی به احساسی بدون سر و صدا در یک فضا است. این به معنای یک سبک مینیمالیستی دقیق نیست، اما به این معنی است که با کوچکترین تغییرات مثل جابه جایی کتاب های مورد علاقه، عکس‌ها و سایر یادداشت‌ها را تنظیم کنید و با پیدا کردن مکان های مناسب برای آنها احساس پاک و مطبوعی داشته باشید.

راحتی همچنین شامل مبلمان جداگانه است. به عنوان مثال، حتی اگر جنبش فعلی کار از خانه(دورکاری) دوام نداشته باشد، یک صندلی ارگونومیک مناسب یک سرمایه گذاری مناسب است.

5: آسایش حرارتی

حفظ دمای مناسب یکی دیگر از عناصر اصلی ارتقا سطح سلامتی افراد در طراحی فضاها است. چه در استفاده از ترموستات‌های هوشمند و چه در گرمایش از کف، و استفاده از فناوری می‌تواند کمک بزرگی به این امر کند.

خانه‌هایی که دارای یک چهارچوب محکم هستند نیز باعث ایجاد آسایش حرارتی می شوند. پنجره‌ها یا درهایی که خسته کننده نیستند امکان کنترل بیشتر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را فراهم می‌کنند.

6: ایزولاسیون صوتی

این به یافتن آرامش روحی در خانه اشاره دارد. گرچه ممکن است در یک خانه معمولی فضایی برای یک اتاق اختصاصی نداشته باشد، اما هر مکانی برای استراحت این کار را انجام می‌دهد. این می تواند به سادگی یک صندلی مطالعه مورد علاقه در اتاق خواب باشد.

همچنین می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1_ به رایحه ها فکر کنید. درگیر کردن هر یک از حواس پنجگانه می‌تواند بر خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد. افزودن رایحه‌های دلپذیر، مانند اکالیپتوس تازه یا اسطوخودوس، تجربه خانه شما را تقویت می‌کند.

2_ به اهداف خود برای تغییرات در فضا خوب فکر کنید.

3_ در نظر بگیرید که چگونه می‌خواهید خانه شما ظاهر، احساس، بو و صدا داشته باشد.

4_ مواردی را که در محیط شما را آزار می‌دهد، به ویژه شلوغی جمع آوری گرد و غبار، حذف، تعمیر یا کنار بگذارید.

5_ برای تقویت روحیه خود تغییرات کوچکی ایجاد کنید، مانند جا به جایی لوازم کوچک و تغییر چیدمان مبلمان.

منبع : houzz.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399