فراخوان طراحی و نوسازی بندر بیروت، چالش معماری دانشجویی جهان

شنبه 1 خرداد 1400

در آگوست سال 2020، انفجار مهیب با حدود 2750 تن نیترات آمونیوم در قلب بیروت در لبنان اتفاق افتاد و بندر بیروت را به همراه قسمت مجاور شهر به طور کامل تخریب کرد.

اکنون، شهرداری بیروت و موسسه Inspireli یک مسابقه معماری منحصر به فرد برای همه دانشجویان معماری در سراسر جهان که از مشارکت و کمک به معرفی ایده‌های خود استقبال می‌کنند، اعلام کرده‌اند.

این مسابقه دانش آموزان را از سراسر جهان دعوت می‌کند تا به این مسابقات بپیوندند و به کار خود در نوسازی شهر و بندر بیروت کمک کنند.

انجمن معماری جهانی شریک رسانه ای این مسابقه است و پس از پایان روند رقابت نتایج مسابقه را بازتاب می‌دهند.

هدف و دوره مسابقه

هدف، ارائه کمک‌های بشردوستانه به شهر بیروت از طریق طراحی های منحصر به فرد و نوآوری های پروژه‌های دانشجویان است. موضوع تجدید بندر بیروت در شرف اجرا شدن در برنامه درسی بسیاری از دانشگاههای سراسر جهان برای ترم زمستان 2021 است.

همه پروژه‌ها و طرح‌ها باید تا فوریه 2022 ارسال شوند.

برندگان و جوایز

بندر آینده بیروت توسط F.D.B.O.T (امور مالی، طراحی، ساخت، بهره‌برداری و انتقال) بازسازی و تأمین اعتبار می‌شود. اداره بندر و وزارت کار و حمل و نقل عمومی در حال تعیین لیست شرایط خود هستند که می تواند مسیر آینده را شکل دهد. بنابراین ، برندگان این مسابقه این فرصت را خواهند داشت تا هنگام شکل گیری ظاهر نهایی بندر، بخشی از تیم همکاری و اجرا با مقامات لبنان باشند.

دو مقام و رتبه اول وجود خواهد داشت یک برنده لبنانی و یک برنده بین المللی، مقام‌های دوم و سوم و 20 عنوان ویژه. پروژه های برنده در بازسازی بندر بیروت تحت F.D.B.O.T شرکت می کنند و جوایز مالی ، گواهینامه ها و جوایز بین المللی را در بزرگترین گردهمایی‌های معماری جهان دریافت می‌کنند.

دستورالعمل‌های طراحی

مهمترین مورد در این پروژه آزادی بیان و عمل بی حد و حصر آن است. تقریباً هیچ محدودیتی تعیین نشده است، فقط این است که بخش ها و شاخه‌های مهم حمل و نقل بندر باید بدون تغییر نگه داشته شوند. شرح چگونگی کار بندر قبل از وقوع فاجعه پس از طراح سایت در زیر شرح داده شده است.

“انفجار باعث نابودی عظیم ترمینال باری / منطقه آزاد منطقه، ترمینال مسافربری و کانتینرهای خالی است. با این وجود، منطقه کانتینر هنوز هم تا حدی کار می‌کند که نیمی از جرثقی‌ های C علاوه بر منطقه مدیریتی تخریب شده داخلی ، منهدم شده است.

همانطور که قبلاً ذکر شد، حفظ منطقه بندی بر روی پیکربندی قبلی آن لزوماً اجباری نیست. با این وجود، بندر باید با حداقل بهره برداری ممکن از زمین به طور مناسب کار کند و با این کار می توان فضای بیشتری برای امکانات اقتصادی و اجتماعی برای سرمایه گذاری گرفت. “

زمینه عملیاتی قبل از انفجار:

قبل از انفجار، بندر بیروت با هفت منطقه اصلی و خوشه‌ای که در نقشه عملیات دیده می‌شود، بدون نقص کار می‌کرد:

ترمینال کانتینرها: در ضلع شمالی بندر با 16 جرثقیل C در اسکله‌های N15 و N16 واقع شده است. پشت یک پارکینگ عظیم کامیون، این منطقه‌ای است که کانتینرهای پر شده در حالت تعلیق هستند و قبل از حرکت بعدی باید از مراحل گمرکی در منطقه گسترش یافته عبور کنند.

ناحیه کانتینر خالی: این منطقه امتداد منطقه کانتینر است که در آن کانتینرهای شارژ شده قبل از حمل و نقل در داخل کشور، حمل به خارج از کشور یا ذخیره در منطقه بار عمومی توسط گمرک کنترل می‌شود. همچنین، این مکان مخصوص حمل و نقل یا پر شدن ظروف خالی در انتظار است. (اسکله های N13 و N14)

منطقه بار معمولی: در مورد بارهای چند منظوره و پیشرفته، این منطقه اختصاص داده شده است تا محموله‌های عمومی را در انبارها و اتومبیل ها در پارکینگ IC خاص در حالت معلق ذخیره کند تا اینکه توسط صاحبان آن دریافت و پرداخت شود یا حمل شود. (اسکله: N6 تا N12)

ساختمان سیلوها: که توسط وزارت اقتصاد اداره می‌شود، این ساختمان دارای نقطه اتصال خاص خود (بارانداز N8) با سیستم اتصال داخلی است که بار کشتی را به ساختمان مستقیم انتقال می‌دهد.

منطقه آزاد: منطقه‌ای است که کانتینرهای خارجی می‌توانند موقتی توقف کرده و محموله‌های خود را قبل از حمل به مقصد ذخیره کنند.

6-ترمینال مسافری: این ترمینال برای مسافران مسافر اختصاص داده شده است تا از اسکله های N3 تا N5 سوار شوند.

ساختمان اداری بندر: توسط ساختمان‌های اداری موجود با پارکینگ اختصاصی تعریف شده است.

منبع : worldarchitecture.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399