بیا پرواز کن: معرفی 10 فرودگاه بزرگ با طراحی خاص

شنبه 26 تیر 1400

فرودگاه‌های مدرن امروزی از نظر مقیاس و وسعت در دهه‌های اخیر بزرگ و بزرگتر شده‌اند. با الحاقات بسیار گسترده و بزرگ در بخش‌های مختلف، برنامه‌های متعدد و مسافران بیشمار در طول سال، شیوع این سبک از طراحی فرودگاه برای نوآوری در طراحی معمای به طور چشمگیری رونق پیدا کرده است.

معماری فرودگاهی که به دلیل انواع تجارب فضایی منحصر به فرد از اتاق‌های انتظار عظیم و سالن‌های مجلل گرفته تا راه‌های دسترسی به هواپیماها عمومی و یا شخصی شناخته شده است، به طور کلی در قرن گذشته ظهور پیدا کرده است.

امروز، معماران و طراحان شروع به حل خلاقانه مقیاس بسیار بزرگ فرودگاه ها برای درک نقش آنها در زندگی شهری معاصر کرده‌اند.

فرودگاه‌ها که اغلب و به طور کلی به عنوان اولین زیر ساخت خدماتی شهرها عمل می‌کنند، مناظر، محیط زیست، حقوق و حریم هوایی و زیرساخت‌ها را برای ارتباط مردم و مکان‌ها ادغام می‌کنند. همانطور که فناوری‌ها و پیشرفت‌های جدید هواپیماها را متحول می‌کنند، معماری فرودگاهی نیز برای پاسخگویی به خواسته‌های سفرهای امروزی تکامل یافته است. پروژه‌های زیر با طیف چشمگیری از مقیاس‌ها، برنامه‌ها و عوامل متعدد، فضاهای هواپیمایی پویا و متفکرانه را به معرض نمایش می‌گذارند.

ساختارها که اغلب به عنوان دروازه یا پورتال معماری طراحی می‌شوند، ارجاعات مکانی و رسمی را به زمینه‌ها و فرهنگ‌های اطراف خود برای تعامل بصری ایجاد می‌کنند. در حالی که آنها از منطق و ایده ئولوژی محلی و روش‌های ساخت خاص هر شرایطی استفاده می‌کنند، بسیاری از طرح‌ها سنت‌های بومی و فن‌آوری جدید را برای ایجاد تجارب قدرتمند جدید با یکدیگر ادغام می‌کنند.

هر پروژه ضمن ایجاد سازماندهی و خدمات، تأمل و ارتباط، امکانات ایمنی را نیز در طراحی خود ایجاد می‌کند.

1: فرودگاه كلن بن / طراح: مورفی جان

فرودگاه کلن / بن یک مکان خاص و مهم است. تقاضای زیاد هواپیماهای پهن پیکرو بزرگ، نیاز مربوط به مناطق عملکردی و شریان ارتباطی بسیار گسترده، و همچنین ترتیبات امنیتی و جابجایی با حجم بسیار زیاد در مجموع برای این فرودگاه وجود دارد. هم در هوا و هم در زمین، این دو بخش متشکل از سازه‌های چتری فولادی به صورت متراکم است که همچنین یک سقف فولادی یک تکه برای ورودی مسافر را فراهم می‌کند.

در خارج از ساختمان موجود، چترهای فولادی یک سالن ترمینال عظیم و با سقف نیمه شفاف با دروازه‌های بزرگ در مجاورت محل پارک هواپیماها را تشکیل می‌دهند.

2: فرودگاه بین‌المللی ملکه آلیا / طراح: استودیو نورمن فاستر

این فرودگاه از طراحی منفعلانه بسیار کارآمدی برخوردار است که از سنت‌های محلی الهام گرفته شده است و مبتنی بر یک راه حل انعطاف‌پذیر مدولار است که امکان گسترش و توسعه در آینده را به راحتی فراهم می‌کند. ساختمان جدید موقعیت شهر را به عنوان قطب اصلی منطقه تأمین می‌کند. در پاسخ به آب و هوای عمان، جایی که دمای تابستان بین روز و شب به طور قابل توجهی تغییر می‌کند، ساختمان به طور عمده از متریال بتن ساخته شده است، جرم حرارتی بالای ماده که کنترل محیطی غیرفعال را فراهم می‌کند.

سایبان سقفی مشبک مجموعه‌ای از گنبدهای بتونی کم عمق را تشکیل می‌دهد، که برای سایه انداختن بر روی نما گسترش می‌یابد.

3: فرودگاه بین‌المللی کوتایسی / طراح: UNStudio

فرودگاه بین‌المللی کوتایسی پروازهای داخلی و خارجی را برای استفاده گردشگران، سیاستمداران ملی و دیپلمات‌های بین‌المللی انجام می‌دهد. طراحی UNStudio برای فرودگاه جدید هم از چشم‌انداز تاریخی گرجستان و هم از معماری آن استفاده شده است.

در گرجستان ساختمان‌های عمومی و همچنین خانه‌های خصوصی از لابی‌های ورودی خود به عنوان بخشی از هویت طراحی خود استفاده می‌کنند. در طراحی فرودگاه جدید، UNStudio از این مفهوم معماری در طراحی این فرودگاه استفاده کرده است تا دموکراسی جوان و پویای گرجستان را نشان دهد.

4: پایانه بین‌المللی تام بردلی / طراح: معماران Fentress

به عنوان اولین پیشرفت عمده در 25 سال گذشته، طراحی معماری جدید این فرودگاه با یک تجربه راحت برای مسافر بود. طرح معماری فرودگاه با فرم‌های سقف الهام گرفته از اقیانوس آرام که امواج موزونی را که در ساحل شکسته شده‌اند به یاد می‌آورد. طراحی خاص سقف موج مانند برای کاهش تابش نور خورشید و گرمای حاصل از اقیانوس در غرب و تهویه ترمینال با نور طبیعی از شمال شرقی طراحی شده است.

دیوارهای شیشه‌ای گسترده مناظر چشمگیری از فرودگاه و کوه‌های سانتا مونیکا را در آن نزدیکی واقع است ارائه می‌دهند.

5: فرودگاه بین‌المللی شنژن Bao’a / Studio Fuksas

مفهوم طرح ترمینال شماره 3 فرودگاه بین‌المللی شنزن بائو، تصویر یک ماهی را تداعی می‌کند، ماهی که نفس می‌کشد و شکل خود را تغییر می‌دهد، و همزمان دستخوش تغییرات می‌شود، سبکی که به معنای خیال پرواز برای یک ماهی است.

به نظر می‌رسد ساختار ترمینال شماره 3 یک تونل به طول تقریبی 1.5 کیلومتر که توسط باد مدل شده و یادآور تصویر یک مجسمه خاص است. همچنین سقف با تغییرات ارتفاعی که به منظره طبیعی اشاره دارد طراحی شده است.

6: فرودگاه بین‌المللی Chhatrapati Shivaji – ترمینال 2 / طراحی: SOM

ده سال پیش، فرودگاه بین‌المللی Chhatrapati Shivaji بمبئی در هند از شش میلیون مسافر سالانه از طریق ترمینال‌های خود پذیرایی می‌کرد. امروز تقریباً پنج برابر این تعداد از این فرودگاه استفاده می‌کنند. با ظهور شهر بمبئی به عنوان پایتخت مالی جدید در هند و طبقه متوسط و متحرک سریع اقتصادی این کشور، زیرساخت‌های موجود فرودگاه قادر به پشتیبانی از حجم فزاینده ترافیک داخلی و جهانی نیستند.

با طراحی ترمینال جدید شماره 2 که فضای بسیار گسترده ای را داراست به حجم ورودی جدید مردم به این فرودگاه پاسخ خواهد داد. زیر ساخت جدید این فرودگاه به طور کلی برای آینده با جمعیت بسیار زیاد تعریف شده است.

7: مجتمع ترمینال مسافربری فرودگاه Suvarnabhumi/ طراح: Jahn

فرودگاه Suvarnabhumi در یک مکان با پوشش گیاهی سبز در 24 کیلومتری شرق بانکوک ساخته شده است. مرحله اول طرح، پذیرش 45 میلیون مسافر سالانه شامل 56 لاین هوایپما و 64 بخش با امکانات بسیار زیاد در پایانه خواهد بود.

حداکثر ظرفیت برنامه‌ریزی شده پس از توسعه مرحله‌ای، 120 میلیون مسافر سالانه خواهد بود. طرح اصلی از مفهوم ترمینال / اسکله استفاده می‌کند که بر دسترسی راحت مسافر به تمام خدمات تأکید دارد.

8: فرودگاه بین‌المللی ایلان و آصاف رامون / طراح: معماران Amir Mann-Ami Shinar Architects + Moshe Zur Architects

فرودگاه بین‌المللی ایلان و آصاف رامون توسط معماران و برنامه‌ریزان امیر من-آمی شینار و با مشارکت معماران Moshe Zur طراحی شده است. این فرودگاه با سرویس‌دهی به شهر تفریحی ایلات و مناطق اطراف آن در دریای سرخ، به سفارش سازمان فرودگاه اسرائیل ساخته شد و توسط معماران در نقش مدیر طراحی از صفر تا صد اداره می‌شد.

این فرودگاه که در تیمنا واقع شده است، اولین فرودگاه مدنی اسرائیل است که از ابتدا به طور کامل ساخته شده است.

9: فرودگاه بین‌المللی پکن Daxing/ طراح: معماران زاها حدید

فرودگاه بین‌المللی پکن Daxing یک فرودگاه جدید در منطقه Daxing در 46 کیلومتری جنوب مرکز شهر پکن است. پکن Daxing که برای کاهش ازدحام جمعیتی در فرودگاه موجود پایتخت ایجاد شده است، یک مرکز حمل و نقل و خدماتی مهم برای منطقه با سریعترین رشد و تقاضای جهان برای سفرهای بین‌المللی خواهد بود و کاملاً در شبکه حمل و نقل در حال گسترش کشور ادغام شده است.

10: ترمینال 4 فرودگاه مادرید باراخاس / طراح: استودیو لاملا و بندر راجرز استیرک + همکاران

ترمینال شماره 4 در فرودگاه بین‌المللی مادرید باراخاس در سه کیلومتری شمال پایانه‌های قدیمی باراخاس TI ، T2 و T3 واقع شده است. مفهوم اصلی طراحی قبلی در ساختمان نهایی حفظ شده است و پاسخ به الزامات پیچیده و گسترده مشخصات، سازماندهی فعالیت در سه ساختمان است.

ساختمان ترمینال با سه ماژول خطی مشخص می‌شود (بررسی نوع خدمت، پردازش خدمت، و استفاده از خدمات)، و عملکردهای مختلف را با توجه به جریان مسافران انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399