طراحی موزه باغ گیاهان دارویی

دوشنبه 6 بهمن 1399

مجله آرشیتکت سلام پلاس

  • معماران : Modaam Architects
  • مساحت : 2500 m²
  • سال اجرا : 2016
  • عکس ها : Alireza Behpour
  • طراحی و تولید شده توسط : Arisatec Glass, Kazempour Brothers Tiles
  • تیم طراحی : Ayub Abdol, Kamyar Salavati, Farnaz Jamedor, Taraneh Khodaee, Shahriar Khodabandeh, Siavosh Nikbakht
  • Museography Studies And Design:Modaam Architects – Sanaz Ghaemmaghami , Kamyar Salavati, Mojtaba M.Zaheri )
  • پیمانکار : Nab Eagle Aria
  • معماران ارشد : Sanaz Ghaemmaghami, Mojtaba M.Zaheri
  • شهر : Kordan
  • کشور : Iran

این موزه تخصصی پزشکی ایرانی در نظر دارد میراث تاریخی غنی علم پزشکی ایران و توانمندی های دانشمندان ایرانی این رشته را به نمایش بگذارد. این نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه گیاهان ایرانی، لوازم پزشکی تاریخی، معرفی متخصصان برجسته پزشک ایرانی و سایر اطلاعات و بخش‌های مرتبط با پزشکی است.

باغ ایرانی با قدمت حداقل 2500 ساله، یک مفهوم معماری ایرانی است که قرن‌ها به شدت در فرهنگ ایرانی مرسوم بوده است. در موزه‌ای که با هدف به نمایش گذاشتن موفقیت های علم پزشکی ایران ساخته شده، و استفاده از این مفهوم از طریق زبان و بیان یک گزینه منطقی به نظر می‌رسد.

همه چیز در موزه، حتی خود طراحی، مرتبط و در خدمت ارائه میراث تاریخی طب ایرانی است.

این موزه برای میزبانی از بخش‌های مختلفی از جمله جدول تاریخچه پزشکی ایران، لوازم تخصصی داروسازان و پزشکان ایرانی، اتاق “رایحه‌های” ایرانی، نمایشگاه گیاهان ، آزمایشگاه داروسازان و پزشکان ایران طراحی شده است، و تاریخچه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در ایران را نیز می‌توان در آنجا پیدا کرد.

خانه‌ها مهمترین و عمدتا تنها بنای باغ‌های ایرانی بودند. آنها دارای چشم انداز کامل و دور تا دور به محیط اطراف بودند که به آنها امکان می‌داد کیفیت زیبایی طبیعی باغ را به داخل خانه برسانند، تهویه و نسیم خنک را در آب و هوای گرم و خشک ایران و حتی آب استخرها یا نهرهای باغ فراهم می‌کنند.

این خانه‌ها میزبان مهمترین افراد مانند پادشاهان یا افراد ثروتمند بودند و در بعضی موارد مانند هشت بهشت اصفهان مکانی برای تکریم میهمانان و بازرگانان خارجی دعوت شده بودند، و مانند پروژه نام برده طراحی باغ موزه. بخشی از این خانه برای میزبانی جلسات مهم با مهمانان دعوت شده طراحی شده است و به آنها این امکان را می‌دهد تا در یک فضای لذت بخش از جلسات کار خود لذت ببرند.

شاهکارهای معماری صفوی، مانند مسجد شیخ لطف الله یا مسجد جامع شاه عباس، گویی در یک بازار کاشی ساخته شده‌اند. کاشی‌های موجود در این دوران، از نظر غنای رنگ، سرآمد کاشی‌های ایرانی هستند. کاشی کاری‌های خانه یک شاهکار بینظیر، در مسجد شیخ لطف الله در اصفهان است. آنها با سرسبزی پروژه هماهنگ هستند و با زرد، قرمز و رنگ مخمل گلها ارتباط گرفته اند. از آنها در مرکز و ورودی باغ، در مهمترین ساختمان و مرکز اصلی آن استفاده می‌شود و یک بخش مروارید به قسمت‌های اصلی و مهم باغ اضافه می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از این کاشی‌ها در دیوار ورودی نمایشگاه یک رویکرد مدرن است، که برخلاف بیشتر باغ‌های تاریخی “خصوصی” ایرانی، همه کاربران عمومی را به دنیای رنگارنگ داخلی خود دعوت می‌کند.

مفهوم باغ ایرانی در سایر جنبه های فرهنگی ایرانیان، حتی در زندگی روزمره از جمله فرش و قالیچه‌های ایرانی و نقوش آنها، بازنمایی می‌شود. طرح و ترتیب شماتیک باغ ایرانی، سرو و درخت زندگی برخی از این نمایش‌ها هستند.

به گفته طراحان، ما از این تفسیرهای انتزاعی از عناصر طبیعی در پانل‌های دیوار بیرونی استفاده کرده‌ایم، بنابراین، فرش‌ها با هندسه شبکه‌ای خود و عبارات طبیعی انتزاعی از طریق یک بازی شاعرانه از نور و سایه، در کف موزه دوباره شکل گرفته و می‌درخشند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399