طراحی خانه شریفی‌ها

پنج‌شنبه 4 دی 1399

مجله آرشیتکت سلام پلاس

  • معماران : NextOffice–Alireza Taghaboni
  • مساحت : 1400 m²
  • سال اجرا : 2014
  • عکس‌ها : Parham TaghioffMandana MansouriSalar MotahariMajid Jahangiri
  • طراح : Alireza Taghaboni
  • همکاران طراح : Roohollah Rasouli, Farideh Aghamohammadi
  • جزئیات طراحی : (Bahoor Office (Hamid mohammadi, Amir Taleshi
  • مشاور ارشد پروژه : Shahnaz Goharbakhsh
  • ناظر‌ها : Shahnaz Goharbakhsh, Alireza Taghaboni
  • همکاران پروژه : Mojtaba Moradi, Negar Rahnamazadeh, Asal Karami, Majid Jahangiri, Masoud Saghi, Hossein Naghavi, Fatemeh S.Tabatabaeian, Iman Jalilvand
  • اجرا : Imen Sazeh Fadak Consulting Eng
  • مشاور ناظر : Babak Mostofi Sadri, Omid Abbas Fardi
  • مشاور سازه : “Bastanpol” company – Vahid Qarakhniniya
  • مشاور مکانیک : “Payabanaafarin” company – Mojtaba Arabpour
  • مشاور تاسیسات : “Payabanaafarin” company – Saeed Afshar
  • سازه اتاق‌های گردان : Bumat Company
  • کارفرما : Shiraz Municipality
  • تیم : Alireza Taghaboni with Mohamad Motamedinia (+ Project Manager), Ebrahim Roostaee, Sepideh Sarrafzadeh, Maziar Ghaseminia, Majid Jahangiri, Hoodad Zoroufchiyan, Peyman Nozari, Roza bemani, Arian Spiridonoff, Vahid karamad, Fatemeh Tabatabaeian, Shima Mohammadi, Siavash Shareghi, Homa Asadi, Farideh AghaMohammadi, Mohammad Kahidi, Mehrdad Raoofi, Sahar Mehdizadeh, Gorgin Sharifi, Ali Maleki Kahaki, Sajad hosseini, Tina Shahnazari, Mehdi Pourbasat, Asal Karami, Amin Zargar, Sarvenaz Rezae
  • شهر : Tehran
  • کشور : Iran

انعطاف‌پذیری در روح و مفهوم طراحی در خانه شریفی احساس می‌شود. کیفیت فضای داخلی و همچنین شکل ظاهری نمای بیرونی آن، مستقیماً به جابجایی جعبه‌های چرخشی که منجر به باز یا بسته شدن حجم ساختمان می‌شوند، که نماد درون گرا و یا برونگرا بودن طرح را به نمایش می‌گذارد.

این تغییرات ممکن است با توجه به تغییر فصل یا سناریوهای عملکردی نقشه‌های طبقه رخ دهد.

مانند بسیاری دیگر از زمین‌های شهری، زمین این پروژه عرض کمی داشته و طول زیادی دارد. در نتیجه، طرح پیشنهادی در تبدیل نمای دو‌بعدی به سه‌بعدی دارای اهمیت شد.

در اینجا، باز بودن و یا بسته شدن حجم ساختمان اشاره به خانه‌های سنتی ایرانی است که با ارائه هر دو نوع یعنی زمستان‌ نشین (اتاق نشیمن زمستانی) و تابستان نشین (اتاق نشیمن تابستانی) به طور پویا به عنوان حالت فصلی محل سکونت کار می‌کنند.

در تابستان، این ساختمان حجمی باز، شفاف، تورفته با تراس‌های وسیع و بزرگ ارائه می‌دهد.

در مقابل، در طی زمستان‌های برفی تهران، حجم چرخشی بسته می‌شود و در غیاب آن تراس‌های وسیع تابستانی، حذف می‌شود و در تابستان به شرایط قبل برمیگردد.

در این پروژه، چالش‌های موجود در مورد مفاهیم نوع شناسی باز و بسته (شخصیت درونگرا و برونگرا) منجر به تحول فضایی مهیج یک ساختمان مسکونی و همیشه در حال تغییر است.

این خانه در هفت طبقه ساخته شده است: دو طبقه زیرزمین به خصوصی خانوادگی، امکانات تناسب اندام و بخش ورزشی اختصاص یافته است، در حالی که طبقه همکف میزبان اتاق های پارک و خانه است.

فعالیت‌های عمومی همه در طبقات اول و دوم اتفاق می‌افتد و زندگی خصوصی خانواده در طبقات سوم و چهارم اتفاق می‌افتد.

این پروژه شامل چهار قسمت عمده بوده است. به ترتیب حجم ثابت سازه، فضای خالی و حجم ثابت و حجم چرخشی.

هنگامی که بخش‌های چرخش بسته می‌شوند، ساختمان نور خورشید را در سراسر فضای خالی مرکزی قرار می‌گیرد، که همچنین دو پل ثابت را به وسیله پل‌های معلق به هم متصل می کند.

این خانه با نیازهای عملکردی ساکنانش سازگار است. به عنوان مثال، بسته به اینکه مهمان وجود دارد یا نه، اتاق مهمان (واقع در طبقه دوم) می‌تواند برای اهداف مختلف تنظیم شود.

به همین ترتیب، بخش دفتر کار و اتاق صبحانه (اتاق های چرخش در طبقه اول و سوم) می‌توانند شکل ظاهری آنها را با توجه به تمایل ساکنانشان تغییر دهند.

به عبارت دیگر، همیشه امکان داشتن سناریوهای مختلف فصلی یا روشنایی وجود دارد که برخی از آنها قبلاً در برنامه BMS پروژه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

از مراحل طراحی اولیه، متوجه شدیم که سه درخت کاج در خارج می‌توانند در فضاهای داخلی گنجانده شوند.

و حالا، در حالت باز خانه، درختان به طرز دلنشینی توسط قاب های پنجره احاطه می‌شوند.

با قدم زدن در حدود سه متری از خط مجاز ساختمان، به ما امکان داد تا با قرار دادن یک آبنمای شیشه ای، نور روز باشکوهی را برای کف زیرزمین فراهم کنیم.

مناطق تناسب اندام و تندرستی بین این بخش و استخر زیرزمین قرار دارد که در آن درخشش آب را در سراسر فضا طنین انداز می‌کند.

تکنیک ساخت کاربردی برای مکانیسم چرخش در واقع یک روش ساده بود. همان روش که در حال حاضر در تبدیل صحنه‌های تئاتر، چرخاندن کف نمایشگاه‌های اتومبیل، شرکت‌های فولادی و صنعت حمل و نقل در ایران استفاده می‌شود.

اما از آنجا که کارفرما خود واردات CNC و سایر ماشین آلات صنعتی از آلمان انجام می‌داد، ترجیح داد سیستم ساختاری چرخشی در آلمان ساخته شود.

با انجام این کار، کارفرما می‌خواست کارمندان خود را در فرآیند تولید سیستم چرخشی ساختمان درگیر کند و بنابراین آنها را برای تعمیرات و نگهداری در آینده آموزش دهد.

جزئیات نرده‌ها و روش‌های کنترل نفوذ هوا عمده مواردی بود که در توسعه طراحی جعبه‌های چرخش مورد توجه قرار گرفت.

طراحی نرده‌های تاشو و تصفیه لبه‌های جعبه‌ها اتفاقاً راه حل‌های عملی ما بوده است که به خوبی انجام شده است.

با در نظر گرفتن ویژگی‌های این نوع معماری، سیستم سازه ناگزیر یک سیستم سفارشی بود که منحصر به فرد باشد. پس از مدل سازی دیجیتالی ساختار، یک سری تحلیل SAP2000 برای بررسی عملکرد استاتیک و دینامیکی سیستم پیشنهادی انجام شد. پ

تا حدی متحرک بودن ویژگی غالب این مجموعه ساختاری است که در طول مراحل ساخت توسط شرکت سازنده آلمانی مورد توجه قرار گرفت.در بخش سازه بار اصلی همه روی تیرهای اتاق نشیمن است.

با توجه به پیکربندی‌های مختلفی که جعبه‌های چرخش ممکن است انجام دهند، محاسبه بارگذاری بر اساس بیشترین مقدار بارگذاری ممکن اعمال شده بر روی سیستم محاسبه شده است.

علاوه بر این، به منظور جلوگیری از تغییر شکل ساختار کنترل ارتعاشات احتمالی در جعبه‌های چرخش در هنگام طراحی و محاسبات سازه در نظر گرفته شد.

این خانه به افتخار عمارت‌های سنتی ایران به نام خانه شریفی‌ها نامگذاری شده است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399