طراحی خانه فرشادی

شنبه 2 اسفند 1399

مجله آرشیتکت سلام پلاس

  • معماران : Environments Architects
  • مساحت : 1060 m²
  • سال اجرا : 2019
  • عکس‌ها : Farshid Nasrabadi, Soheil Etezazian
  • طراحی و تولید شده توسط: AutoDesk, Adobe Systems Incorporated, Autodesk Media and Entertainment, Choob Sabz, Horan Company, Koohkaran, Sinko, Trimble Navigation, Vanda
  • معمار مشاور : Ramin Madani
  • تیم طراحی : Sogol Mohareri, Farzaneh Izadi, Elnaz Amiri, Alireza Fotouhi, Ahmad Nahvi
  • کارفرما : Mr. Riahi
  • مهندسی : Mohammad Vahid, Hamidreza Abtahi, Ali Bohlouli
  • همکاران : Shahriar Fesharaki, Amin Madani, Mahmoud Ramezani
  • شهر : Esfahan
  • کشور : Iran

طراحی خانه فرشادی، قرار بود این ساختمان در زمینی با عمق کم ساخته شود. میدانی با سه طرف بسته و فقط یك طرف به سمت جنوب با دید مستقیم به سمت بیرون است.

تقسیم بنا به سه قسمت اصلی باعث ایجاد قسمت میانی به صورت باز می‌شود. از این قسمت از روشنایی ضلع شمالی، نور خورشید ضلع جنوبی و نمای بخش سبز ساختمان و همچنین تهویه طبیعی دائمی بهره مند شد. فضاهای خدماتی، اتاق‌ها و راهروهای اختصاصی در قسمت‌های شرقی و غربی سازمان یافته بودند.

کمبود جا برای ساخت در قسمت‌های شرقی و غربی، باعث شده است که راه پله از باکس معمول خود خارج شود و فضاهای مختلف را به یکدیگر متصل کند. بخشی از راه پله‌ها نیز در فضای نورگیر شمالی گنجانیده شده بود. در تجزیه و تحلیل بخش‌های معماری، طبقه همکف به خوبی روشن نبود و نور مناسب نداشت. بنابراین طبقه اول و همکف با هم تجمیع شده اند، به طوری که دید منظره از طبقه اول و اتصال از حیاط از طبقه همکف امکان پذیر است.

به دلیل عمق کم در لبه جنوبی ساختمان، چالش‌های خاصی وجود داشت:

  1. نداشتن حریم خصوصی بصری که برای استفاده مسکونی مناسب نبود.
  2. گرم شدن بیش از حد به دلیل تابش مستقیم نور خورشید و در نتیجه آسیب رساندن به راحتی و آرامش محیط مسکونی.

در مواجهه با این چالش، طراحی نما به ایده‌ای پویا اقتباس از معماری خانه ایرانی تغییر یافت. (سقف‌های شیشه‌ای، سالن‌ها و پنجره‌ها). این امر به کنترل شدید نور خورشید و خلوت بصری کمک می کند. لبه جنوبی به عنوان مرجعی برای بقیه فضاهای داخلی در نظر گرفته شده است. رنگ فصول و ظاهر نور و سایه برای تزئین فضای داخلی.

فضای یکپارچه در قسمت دوبلکس نیز استعاره‌های مقرنس و نمادهای تالارهای ایرانی بودند. طراحی نور شب نیز این منابع را کاملتر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399