معرفی معروف ترین پلاگینها و اسکریپتهایی که هر معمار و طراح باید بدونه و اونا رو نصب کنه و ازهمه مهمتر کار با اونا رو بلد باشه
امروزه با گستردهتر شدن دنیای نرم افزارهای گرافیکی و مهندسی و همچنین سرعت بخشیدن به پروژهها و توجه به جزئیات بر آن شدیم تا معروفترین و پرکاربردترین پلاگین ها و اسکریپتهای 3DMAX که هر شبیه ساز معمار و طراح باید اونهارو نصب کنه و دارای کاربرد زیادی هست رو به شما معرفی کنیم.
پلاگین ها

engine render
اولین پلاگینی که در اولویت یک شبیه ساز و معمار قرار داره قطعا انتخاب موتور رندر هست.در نرم افزار 3dmax موتور رندرهای زیادی داریم ازجمله : V-RAY ،CORONA ،ARNOLD ،MAXWELL ،MENTALRAY و چندین موتور رندر دیگه، که معمولا بیشترین کاربرد و امکانات رو دو موتور رندر معروف V-RAY و CORONA دارن، و از بقیه موتور رندرها بسیار بهتر عمل میکنن.
rail clone pro
پلاگین RailClone از جمله پلاگینهایی هست که در مدل سازی کمک زیادی به شما میکنه. کاربرد این پلاگین در زمینه ساخت مدل های پارامتریک در صحنه مثل نرده، فنس، گارد، پله و مدل های رشته ای هست، همچنین یک آرشیو کامل از مدل های پارامتریک در اختیار شما قرار میده.
Forest Pack Pro
پلاگین Forest Pack Pro این پلاگین معروف کارش ایجاد فضای سبز جنگل پوشش های گیاهی در مقیاس کم یا زیاد هست، شما میتونید میلیون ها پروکسی ایجاد کنید، scatter کنید، و همچنین ایجاد مشهای high poly در صحنه از کاربردهای این پلاگین هست.همچنین از اکثر موتور رندر های 3dmax پشتیبانی میکنه.
phoenix fd
پلاگین phoenix fd این پلاگین به طور تخصصی شبیهسازی، انفجار، باد، آتش، دود، آب، غبار، طوفان و… رو انجام میده. این پلاگین به شما درخلق آثار زیبا و هیجان انگیز کمک میکنه و همواره برای تمام نسخه های 3dmax ساخته شده و آپدیت میشه.
Multiscatter
Multiscatter این پلاگین با موتور رندرهای V-Ray و Mental Ray کاملا سازگار هست و مانند forest pack میتوان پوشش گیاهی در صحنه ساخت از موارد خوب این پلاگین میشه به مدیریت بهتر رم و سی پی یو نسبت به forest اشاره کرد و میتوان حجم زیادی از آبجکت رو ایجاد کرد در صحنه.
Material Texture Loader
کار این پلاگین بارگذاری هر چه سریع تر تکسچر های متریال های pbr هست، و دیگه نیازی نیست هر تکسچری رو جداگانه اضافه کنید.این پلاگین پرکاربرد به صورت PBR و با دو حالت، Specular و Metalic سازگاری داره، و از 3dmax 2016 به بعد هم سازگاره.
Auto hedge
پلاگین سبک و کم حجم در زمینه تولید، شمشاد، درختچه، خزه و… یا ایجاد، بوته گلدان و فضای سبز در نما استفاده کرد.
material multitexture
با کمک این پلاگین میتونید یک بافت واقعی رو به کف سرامیک سنگ اعمال کنید تا واقعیتر به نظر برسند.
3darray
این پلاگین به شما در ساخت مدلهای پارامتریک مثل دیوار آجری و… کمک میکنه، قابلیت رندوم در مدل سازی رو هم داره.
SINI SOFTWARE
یک مجموعه کامل و بینظیر از پلاگینها که به دو گروه از پلاگین های Utility و Object تقسیم شده، مدل های سه بعدی در صحنه رو را بهینه و ترمیم میکنه، و به طور خودکار تنظیمات روشنایی HDRI ، پروژه های relink ، شامل کتابخانه مدیریت asset ، لودر MAXScript ، SiNiScript ، ابزارهای spline رو در یک پک به 3dmax اضافه میکنه.
ATiles Pro
اسکریپت atiles از کمپانی aviz کارش ساخت سقف سفالی و مدل های سقف با هندسه های مختلف با قابلیت تکرار.
اسکریپتها

FLOORGENERATOR
اسکریپت FLOORGENERATOR که از پرکاربرد ترینها برای سرعت بخشیدن به مدل کردن کف، به صورت پارکت و سرامیک.
همچنین مدل کردن کف در سطوح مسطح به صورت تایلهای نامنظم چه در صحنه های داخلی مثل پارکت چه صحنه های خارجی مثل سنگ فرش. این اسکریپت همواره در حال آپدیت برای نسخه های مختلف 3DMAX هست.
sweep
SWEEP این اسکریپت مشهور کاربردش در زمینه مدل کردن گچبریها، قرنیز دیوارها، و چندین کاربرد دیگه که به راحتی قابل نصب هست، و نحوه کار با این اسکریپت بسیار راحته و همچنین یک آرشیو خوب دراختیارتون میزاره.
copitor
کار این اسکریپت کپی کردن و جا به جایی آبجکت بین پروژه در دو فایل مستقل هست، و کار کردن با این اسکریپت کم حجم بسیار راحت هست، و هم زمان چند آبجکت رو میتونید بین دو فایل جابهجا کنید.
debris maker
کاربرد این اسکریپت ساخت مدلهای آماده، از جمله آجر دیوار آجری سیمان وساخت صحنههای تخریب شده مدلهای تنه درخت پرنده و … که به کمک این مدلها و چند تنظیم ساده یک دیوار آجری یا سیمانی و یا ریختن تنه درخت در صحنه رو شبیه سازی کنید.
Relink_bitmap
کار این اسکریپت فوقالعاده پیدا کردن،bitmap ، hdri، تکسچر، نور ها و… در کوتاهترین زمان از فولدر مربوطه هست. در واقع فایل هایmap missing شده در صحنتون رو پیدا میکنه این اسکریپت و به شدت کاربردی هست.
Material Converter
این اسکریپت میتونه متریال های هر موتور رندری رو به یک موتور رندر دیگه عوض کنه به طور مثال متریالی که برای موتور رندر corona هست رو به v-ray تغییر بده.
auto re vraylight
این اسکریپت برای دیدن تاثیرگذاری نورها درصحنه، به صورت کانالهای جداگانه ایجاد میکنه.
به طور کلی نرم افزار مکس تعداد بسیار زیادی پلاگین و اسکریپت داره با کاربریهای تخصصی که در لیست بالا وجود نداره.
ما در این مقاله سعی کردیم مهمترینها و کاربردی ترینها رو به شما معرفی کنیم.همچنین بعضی از پلاگینها و اسکریپتها برای نسخه های خاصی از مکس ساخته شدهاند و همواره سعی کنید نسخه مرتبط با مکس نصب شده خودتون رو نصب کنید.