طراحی داخلی فروشگاه ماهر

دوشنبه 1 دی 1399

مجله آرشیتکت‌سلام پلاس

  • معماران : Harmonic Trend
  • مساحت : 110 m²
  • سال اجرا : 2016
  • عکس : Hamed Badami
  • Manufacturers: PMA, Pars Foam Cut
  • مهندسین مشاور : Harmonic Trend
  • دیاگرام : Mohamad Hosein Rahimian
  • همکاران: M. Sajad Ghaderi, Yasna Izadi, Kamran Navayi, Hasan Asnavandi, Irsa Khaleghi
  • بودجه : 32000 USD (دلار)
  • شهر: Hamedan
  • کشور : Iran

معرفی پروژه طراحی داخلی و بازسازی فروشگاه پوشاک زنان “MAHER”، که بخشی از یک ساختمان زیبا 40 ساله است. فروشگاه MAHER بیش از 60 سال است که در همدان فعالیت می کند.

موقعیت پروژه

این ساختمان در کنار میدان اصلی شهر واقع شده است، که مقبره ابو علی سینا، نیز در آنجا واقع شده. این مکان یک جاذبه گردشگری در شهر همدان است. ساکنان شهر و گردشگران برای خرید یا موارد دیگر از این میدان بازدید می‌کنند و این نکته منبع اصلی ایده طراحی فروشگاه بوده است.

ایده طراحی

طراحی این فروشگاه به گونه‌ای انجام شده است که فضای داخلی فروشگاه در ارتباط با فضای بصری شهر باشد و تأثیر شهر در فروشگاه احساس شود. در حقیقت، اگر بخش تجاری فروشگاه برداشته شود، بازهم می تواند فضای مناسبی برای جذب مردم باشد و به عنوان بخشی از شهر شناخته شود. تجربه این فضا چه بخش تجاری باشد و چه در غیر آن افراد را به بازگشت به فضا، برای خرید یا سرگرمی ترغیب می کند.

پلکان بزرگ، همسو با شهر

در داخل ساختمان بالکنی وجود داشت که به دلیل مشکلات سازه‌ای در هنگام بازسازی تخریب شد. این تخریب فضایی با 5.5 متر ارتفاع ایجاد کرد. راه پله را به عنوان یک بخش مستقل در این فضا قرار داده شده. این بخش (راه پله) با فاصله 50 سانتی متری از دیوارهای ساختمان اصلی و مستقل است. راه پله فضاهای متنوعی را با کاربردهای مختلف در ارتفاع 5.5 متری ایجاد کرده است. مردم می توانند از پله هایی که از ویترین شیشه فروشگاه عبور می کند عبور کنند، در پاگرد آن توقف کرده و به اطراف نگاه کنند. آنها همچنین می‌توانند در آخرین پاگرد که نوعی بالکن است متوقف شوند.

ویترین، چند منظوره

معمولاً مانکن‌هایی که در ویترین قرار می‌گیرند برای جلب مردم و مشتریان به فروشگاه است. با این حال، در فروشگاه MAHER، مانکن‌ها در ویترین قرار نمی‌گیرند و در عوض مردم برخی از مانکن‌ها را می‌بینند که از ویترین عبور می‌کنند، می‌ایستند یا حتی در ویترین می‌نشینند. مردم از بیرون افراد داخل و دیگران را تماشا می‌کنند. به نوعی مانکن‌ها و مردم جای یکدیگر را گرفته‌اند.

در فروشگاه MAHER افرادی که در ویترین از پله ها عبور می‌کنند قابل مشاهده هستند و این شکل پله مردم را جذب می کند. این ویژگی موقعیت متمایزی به فروشگاه MAHER می‌دهد، زیرا مانکن ها در سراسر فروشگاه پراکنده هستند.

در این پروژه طراحی، به یک موضوع اجتماعی پرداخته می‌شود و آن بیان اجتماعی، ارزیابی و تفسیر ماهیت مانکن‌ها از طریق فضای معماری طراحی شده انجام می‌شود.

پوسته فضای داخلی (skin)

یک پوسته فضای داخلی به طور مستقل، هماهنگ با دیوارهای ساختمان قدیمی در فضای اصلی ساختمان با 5.5 متر ارتفاع ایجاد می‌شود.

این پوسته یکپارچه است، که کف دیوارها و سقف را می پوشاند و فرم و بافت آن با روشی نوستالژیک با الگوهای زیبا ادغام می کمد.

در رابطه با حجم سازماندهی راه پله‌های بزرگ، فضاهای متنوع و جذابی ایجاد می‌شود. عمق، سایه و تکرار در بافت، فضای خاصی را ایجاد می‌کند که پتانسیل فضا را افزایش می‌دهد و افراد تمایل به خرید را دارند و آن را به یک فضای مطلوب برای جذابیت و سرگرمی تبدیل می‌کنند.

خدمات و پشتیبانی

اتاق تاسیسات در بالای پله‌ها، در آخرین پاگرد به عنوان یک جعبه متصل با پایه مثلث واقع شده است. فضای پشتیبانی و خدمات به طور جداگانه در طبقه همکف فروشگاه قرار دارند.

رگال، ساختاری یکپارچه و یکدست

نرده‌ها و پاگردها راه پله به رگال و محل آویز لباس ختم می‌شوند، که ساختاری مستقل، یکدست و یکپارچه ایجاد می‌کنند، در حالی که هر یک به عنوان یک بخش جداگانه ساختار و پیکربندی خاص خود را دارند. چه در بالا و چه در طبقه همکف، همه آنها لوله‌های یکپارچه و پیوسته‌ای هستند که در فاصله 50 سانتی متری از راه پله و پوسته اصلی در حال اجرا هستند.

یک ستون اصلی

ما سعی نکردیم آن ستون را پنهان کنیم و به عنوان یک عنصر اضافه شده در طراحی فضای کلی و در تضاد با سقف … به آن مرتبط شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399