طراحی ویلا بید گریان

چهارشنبه 10 دی 1399

مجله آرشیتکت سلام پلاس

  • معمار : Berania Office
  • مساحت : 2000 m²
  • سال اجرا : 2017
  • عکس ها : Shaghayegh Namazkar, Mohammad Javad Niazy
  • Manufacturers: A3 Amond Ajand, M & H, Tajaang
  • اجرا : Nima Sadeghinejad
  • ناظر : Amirhossein Tabrizi
  • سازه : Vespar Sazeh Soheil Fadavi, Milad Fallahian
  • برق : M & H Mahdi Homayoun, HamidReza Ra’oufi
  • مکانیک : Hossein Khodayar, Aidin Shadkhou
  • طراحی محیط : Shaghayegh Namazkar, Zhaleh Shokouhi
  • کارفرما : Farshid Alizadeh
  • گرافیک : Amin Samani
  • معماران ارشد : Mohammad Reza Niazy, Mohammad Javad Niazy, Shaghayegh Namazkar
  • شهر : Karaj
  • ایران : Iran

یک باغ سبز و منحصربه فرد به مساحت 2000 متر‌مربع که در منطقه زیبادشت کرج واقع شده است و یک خانه در مرکز باغ قرار گرفته است.

کارفرما قصد داشت آن را به طور کامل تخریب کند و یک خانه جدید با زیرساخت‌های گسترده تر بسازد.

مشکل اصلی که در وضعیت موجود مشهود بود، کمبود فضای مناسب با نیازهای وی بود.

علاوه بر این، از آنجا که او عاشق طبیعت است و این موضوع برای وی کمرنگ شده، و از شرایط ارتباطی بین داخل ویلا و منطقه باغ راضی نبود، بنابراین خواستار طرحی بود که رابطه یکپارچه تری با باغ ایجاد کند. به نوعی که وقتی در خانه هستند، می‌توانند اتفاقاتی که در خارج از خانه اتفاق می‌افتد را مشاهده کنند و می‌توانند تغییرات تغییر فصل به تماشا بنشینند.

در جلوی ویلا دو درخت بید مجنون وجود داشت که خاطرات فراوان را یادآوری می‌کند.

ما تصمیم گرفتیم علی‌ رغم ایجاد همه تغییرات مطابق با الزامات آنها، این قسمت از چشم انداز را دست نخورده نگه داریم تا احساس وابستگی در بعضی از قسمت‌های طراحی باقی بماند و آنها را به گذشته خود متصل کنیم.

آنها خواستار داشتن یک ویلا تفریحی مسکونی برای زندگی در آنجا با دو فرزند و پدر و مادر کهنسالشان بودند. علاوه بر این، فضای کافی برای جشن‌ها و دورهمی و جمع‌های آخر هفته با خانواده و دوستان خود داشته باشید.

ما یک نگاه نوستالژیک به موضوع داشتیم. یک خانواده ایرانی با نگرش جمع و احترام به سنت ها و تاریخ و داشتن وابستگی.

علاوه بر این، تمایل مشتری بیش از مسائل پروژه و جستجوی امکانات جدید در طرح جدید و بروز بودن آن، افق‌های جدید را گسترش داده است و اینها جزو موارد خواسته‌های کارفرما در طراحی بوده.

سطح سفید بتونی با حرکت سیال در میان فضاها و خطوط صاف، در حالی که ماهیت گرم آجر با آجر کاری دقیق و مقیاس انسانی در کنار کیفیت زیبای معماری ایرانی مانند باغ‌های وسیع، ایوان‌ها، چراغ‌های دیافراگم، وجود طبیعت و آب و و غیره، در جستجوی ارتباط با جغرافیای معاصر ایران است.

ساختار و معماری کاملاً با یکدیگر در هم آمیخته شده و در واقع ساختار پروژه همان مفهوم طرح و ایده پروژه است.

سطح بتن به طریقی طراحی شده است که در عین پاسخ به مفاهیم معماری، در خدمت ساختار و پایداری ساختمان است وبخشی از سازه محسوب می‌شود.

دیوارهای غربی، شمالی و دیواره روی یک کنسول که به شکل قطعه‌ای به پایه متصل می‌شود در واقع دیوار برشی پروژه هستند و دارای عملکرد ساختاری هستند و برای مهار زلزله از سه جهت.

حتی دیوار برشی بر روی کنسول که به پایه نمی رسد دارای خصوصیات ساختاری است و سقف و طبقه اول را به هم متصل کرده است.

سیستم ساختاری از دو قسمت تشکیل شده است:

بخش اول صفحات وفل (روش غیر پایدار قالب U-boot) برای حفظ ظرافت فرم و پاسخگویی به تعدادی از دهانه‌ها استفاده شده است.

قسمت دوم كه ما از آن استفاده كردیم، دیوار برش خورده بود تا از ساختن قاب‌های ساختاری به منظور استفاده از ستون‌های نازكتر و ستون‌های نامتقارن جلوگیری شود.

همچنین در قسمت کانتینر بتونی که حداقل طول آن 4.6 متر و حداکثر طول آن 6 متر و عرض آن 8 متر است، از کابل‌های پیش تنیده در هر دو طرف استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

تماس با ما
محصولات

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آرشیتکت‌سلام است | 1399